Rancangan Pelajaran Harian
TAHUN : 2 MERAH
BIL. MURID : 17 ORANG
MASA :
30 minit
TEMA : KEBUDAYAAN,KESENIAN DAN ESTETIKA
TAJUK : Pakaian Tradisional Masyarakat
Malaysia
Standard Kandungan :
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur
.
FOKUS UTAMA :
Standard
Pembelajaran
4.4.1 Melafazkan pantun dua
kerat dengan intonasi yang betul serta memahami maksud pantun yang dilafaz
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
Standard
Kandungan
1.5 Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonansi yang betul
FOKUS SAMPINGAN :
Standard Pembelajaran
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara
yang didengar dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonansi yang betul menggunakan
ayat majmuk
OBJEKTIF :
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
1. melafazkan pantun dengan sebutan yang jelas dan yang betul dan memadankan maksud
pantun dengan gambar yang betul
2.bercerita tentang pakaian tradisional dengan sebutanyang jelas dan intonasi yang
betul menggunakan ayat tunggal dan majmuk
PENGISIAN KURIKULUM :
i. Ilmu: Kajian Tempatan
ii. Nilai: Kerjasama, Hormat-menghormati
KBT : Kreativiti dan Inovasi , Belajar
Cara Belajar – bacaan intense
SISTEM BAHASA : Tatabahasa: Kata nama khas
MEDIA : Teks bacaan, kad gambar, lembaran
kerja
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
LANGKAH
DAN MASA
|
AKTIVITI
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
||
Langkah 1
5 MINIT
|
1. Murid
menamakan pakaian
tradisional yang dipakai oleh
murid.
2. Murid dan
guru bersoal jawab
tentang setiap gambar mengikut
maklumat pemakainya:
- siapa yang
memakai?
- Bila baju
ini dipakai?
|
KP:
Verbal
linguistik
KB:
Menjana idea
Kreativiti
dan inovasi
- frasa
persediaan
-frasa
imaginasi
-frasa
perkembangan
-frasa tindakan
|
gambar
pakaian tradisional
|
||
Langkah 2
10 MINIT
|
1. Murid
dibimbing melafazkan
pantun 2 kerat dengan sebutan
dan intonasi yang betul.
2. Murid
melafazkan pantun 2
kerat secara kelas dan secara
berkumpulan.
3. Murid melafazkan
pantun 2 kerat
secara individu dengan
sebutan
dan intonasi yang betul.
4
Murid-murid diminta melekatkan
kad perkataan pada gambar
pakaian yang sesuai.
5
Murid diminta bercerita
menggunakan ayat majmuk
tentang pakaian yang telah
|
Verbal
linguistik
KB:
Menghubungkait
Kreativiti
dan inovasi
- frasa
persediaan
- frasa
imaginasi
-frasa
perkembangan
-frasa
tindakan
|
Lampiran 2- teks pantun
Media:
- Gambar
Pakaian
tradisional
Kad gambar
Kad perkataan
baju Melayu
baju kurung
ceongsam
samfu
dhoti
sari
|
||
Langkah 3
10 MINIT
|
1. Murid
diedarkan lembaran
kerja 1.
2. Murid membaca dan
memadankan ayat dengan
gambar.
3. Murid membandingkan
perbezaan pakaian bagi setiap
kaum.
4. Murid diedarkan baju tradisional
yang menggambarkan kaum di
Malaysia mengikut imaginasi
mereka.
|
KP:
Verbal
linguistik
Kreativiti
dan inovasi
- frasa
persediaan
- frasa
imaginasi
-frasa
perkembangan
-frasa
tindakan
|
Lembaran
Kerja
|
||
Langkah 4
5 MINIT
|
Pentaksiran
1. Murid
diedarkan kad pantun.
2. Murid melafazkan pantun dalam
kumpulan dan dibimbing oleh
murid.
|
KP:
Verbal
linguistik
|
Pantun
Baju kurung baju
Melayu,
Dipakai anggun
orang Melayu.
Perut kenyang
makan taufu,
Loh riang memakai
samfu.
Pergi ke kedai membeli roti,
Pak Thurai memakai dhoti
|
RPH ini adalah sebagai panduan... Jika terdapat kesilapan... Sill bering tunjuk ajar... Terima kasih
ReplyDeleteRPH yang baik dan pantun yang menarik, sesuai dengan tema.
ReplyDelete